روش هایی برای ترک عادت دست زدن به صورت

روش هایی برای ترک عادت دست زدن به صورت
تعداد بازدید:528

دست زدن به صورت می تواند خطر ابتلا به بیماری های ویروسی نظیر ویروس کرونا را افزایش دهد و ترک این عادت می تواند به حفظ سلامتی شما کمک کند. اما چرا ما به صورتمان دست می زنیم و چگونه می توانیم بخصوص زمان هایی که حواسمان نیست جلوی این حرکت ناخودآگاه را بگیریم؟

روش هایی برای ترک عادت دست زدن به صورت

همه ما این کار را می کنیم. ما به دفعات در طول روز صورت خود را لمس کی کنیم. خارش دماغ، مالاندن چشم ها، پاک کردن دهان با پشت دست کارهایی هستند که حتی بدون فکر کردن مکررا انجام می دهیم.

چشم ها و دهان شما ناحیه هایی هستند که ویروس ها می توانند از آن طریق وارد بدنتان شوند. مطالعات نشان داده است که اغلب مردم بیش از 16 بار در روز صورت خود را لمس می کنند. ما خیلی زیاد به صورتمان دست می زنیم و بسیار محتمل است که دستمان در فاصله بین شستشوها آلوده شده باشد و با این کار آلودگی را به صورت خود منتقل کنیم.

کارشناسان می گویند یکی از راه های ترک عادت دست زدن به صورت پوشیدن دستکش است که می تواند مانع از دست زدن های مکرر به صورتتان شود و به تدریج این عادت را از سرتان بیاندازد.

دو راه انتقال یک بیماری مسری

بنا بر مطالعات مراکز پیشگیری و کنترل بیماری ها، ویروس کرونای جدید که با نام سارس-کووید2 نیز شناخته می شود مانند بسیاری از بیماری های مسری دیگر از شخصی به شخص دیگر سرایت می کند. یکی از روش های انتقال نیز از طریق قطرات تولید شده در دستگاه تنفسی در حین سرفه یا عطسه است که می تواند بطور مستقیم وارد شش های شخص دیگری شده یا روی سطوح را آلوده کند و با دست زدن ابتدا به دست و سپس از طریق دست زدن به صورت و لمس چشم و دهان باعث شیوع بیماری شود.

اینجا کلیک کن و بخون:
ترک عادت خوابیدن تا دیروقت و تبدیل شدن به فردی سحرخیز در 8 گام

ما می توانیم به سادگی از قرار گرفتن در پیرامون افرادی که بطور آشکار بیمار هستند خودداری کنیم یا با استفاده از ماسک جلوی ورود ویروس ها از طریق هوا را بگیریم اما جلوگیری از تماس با ویروسی که روی سطوح پخش شده است به سادگی ممکن نیست.

عادت دست زدن به صورت

دانشمندانی که در این مورد تحقیق کرده اند متوجه شده اند که همه مردم بطور مداوم صورت خود را لمس می کنند. در تحقیقی که در سال 2008 انجام شد 10 سوژه به مدت 3 ساعت تنها در محیط یک دفترکار مورد مشاهده قرار گرفتند. محققان متوجه شدند که این افراد بطور میانگین 16 بار در ساعت به صورت خود دست زدند.

تحقیق دیگری که در سال 2015 انجام شد 26 دانشجوی پزشکی را در دانشگاهی در استرالیا مورد مشاهده قرار داد و کشف کرد که آن ها در هر ساعت 23 بار صورت خود را لمس کردند. حدود نیمی از موارد دست زدن به صورت شامل لمس دهان، بینی یا چشم ها بود که ساده ترین مسیرهای ورود ویروس ها و باکتری ها به درون بدن ما هستند.

مشاهده شده است که حتی متخصصان پزشکی که باید این موضوع را بهتر بدانند بطور میانگین 19 بار در مدت 2 ساعت صورت خود را لمس کرده اند درحالیکه نسبت به بهداشت و تمیزی کامل دست خود آگاه نبوده اند.

افراد زمانی که بطور فعال مشغول کار هستند اغلب پایشان را فشار می دهند، با موهایشان بازی می کنند یا به صورت خود دست می زنند. آگاه بودن از این که کجا بیشتر تمایل به لمس صورتتان دارید می تواند کمک کند مثلا در طول جلسات، یا صحبت با تلفن یا وقتی غرق در کارتان هستید.

اینجا کلیک کن و بخون:
توصیه های سازمان بهداشت جهانی: چگونه و کی از ماسک استفاده کنیم؟

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها توصیه می کند از ماسک های پارچه ای در اماکن عمومی استفاده کنید چون حفظ فاصله 2 متری می تواند دشوار باشد و پوشیدن این ماسک ها می تواند از پخش شدن ویروس توسط افرادی که مبتلا شده اند و علامتی ندارند و یا خودشان از بیماری خود آگاه نیستند جلوگیری کند. شما می توانید ماسک های پارچه ای را در خانه نیز درست کنید. توصیه می شود که ماسک های جراحی و N95 را برای کادر درمانی نگه داریم و افراد عادی از آن ها استفاده نکنند. توصیه های سازمان بهداشت جهانی در مورد نحوه استفاده از ماسک را نیز مطالعه نمائید.

استفاده از ماسک های پارچه ای دست دوز زیبا این روزها بسیار رایج شده است

استفاده از ماسک های پارچه ای دست دوز زیبا این روزها بسیار رایج شده است

شستن دست ها کلیدی است

شستن دست ها با آب و صابون به مدت 20 ثانیه می تواند باعث پاک شدن دست از ویروس ها شود. اما این کار تنها زمانی می تواند مفید باشد که ما به صورتمان دست نزنیم. شما نمی دانید که چه زمانی یک مسافر کوچک مرگ آور روی دست خود دارید، پس از لمس صورتتان خودداری کنید.

همچنین در این روزها که مردم بیش از همیشه مشغول شستشو هستند نگرانی هایی از کمبود آب در تابستان وجود دارد و لازم است که در مصرف آب نیز صرفه جویی شود. توصیه می شود هنگام شستن دست با صابون شیر آب را ببنیدید و برای آبکشی مجددا آن را باز کنید. اگرچه به نظر می رسد که 20 ثانیه زمان کمی است اما در همین مدت کوتاه بیش از یک لیتر آب از شیر جاری می شود.

اینجا کلیک کن و بخون:
خانه نشینی در دوران بحران کرونا: چه کارهایی می توانیم در منزل انجام دهیم؟

این عادتی است که می توانید ترکش کنید

استفاده از یک حلقه جدید یا حتی بستن یک کش یا باند روز انگشت یا مچ دست می تواند برای یادآوری این که نباید دستتان را به صورتتان بزنید مفید باشد. برای تغییر رفتارهای اتوماتیک و غیرارادی بعضی وقت ها تغییر دادن خود و متفاوت بودن می تواند باعث تشویق رفتارهای غیراتوماتیک و آگاهانه شود.

باید نسبت به تصمیم خود برای دور نگه داشتن دست هایتان از صورت همیشه حواس جمع باشید. فقط یک مکث کوتاه می تواند به شما یادآوری کند که چه کاری با دست هایتان انجام می دهید.

مشغول نگه داشتن دست ها نیز می تواند کمک کند یعنی مثلا وقتی که دارید تلویزیون تماشا می کنید چیزی دستتان بگیرید یا با کاری مثل تا کردن لباس های شسته شده مشغول شوید. حتی نگه داشتن یک دستمال در دست می تواند به شما یاد آوری کند که نباید به صورتتان دست بزنید.

اگر در یک جلسه کاری یا سر کلاس هستید انگشتانتان را به هم وصل کنید و دستتان را روی ذانو بگذارید. همچنین پوشیدن دستکش جلوی لمس صورت را خواهد گرفت. شاید این آخری بهترین راه برای جلوگیری از لمس صورت بخصوص در فضاهای عمومی باشد.

ما در مجموعه ناب و تک از شما دعوت می کنیم که در این ایام ضمن رعایت اصول بهداشتی و استفاده از ماسک و دستکش در مکان های عمومی سعی کنید کمتر از خانه خارج شوید و خریدهای خود را نیز از طریق اینترنت و از فروشگاه های اینترنتی معتبر انجام دهید.

منبع

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید مورد حذف شده. لغو
  • هیچ محصولی در سبدخرید نیست.

دسته بندی محصولات

با کد تخفیف زیر در اولین خرید خود بدون محدودیت از 10% تخفیف بهره مند شوید
One1@s
همین امروز به جمع هزاران مشتری وفادار ناب و تک بپیوندید
FREE TRIAL
دریافت کد تخفیف های بیشتر
مخصوص
پیشنهاد های
بیش از 50 درصد تخفیف
روز مادر مبارک
پایان فروش در تاریخ
حالا بخر